Thursday, July 12, 2012

Depoh Unit Tunda Kenderaan DBKL

Assalamualaikum?? Salam Sejahtera !!


Memang betul perumpamaan orang dulu-dulu yg berbunyi 'Kadang-kala kita berada di atas dan kadang-kala kita berada di bawah'. Walaupun hanya sedikit kealpaan yg berlaku, namun hukuman yg besar sedia menunggu sesiapa jua. Tettttt!

Hmmmm.....Ujian Allah tu datang dalam macam-macam bentuk. Oleh kerana sedikit kecuaian dengan meletak kereta di garisan kuning, kereta Sha telah ditarik dan ditunda oleh pihak DBKL. Fuhhhhhh.....memang terbaik! Adoyaiiii.

Yup, petang semalam kereta yg hanya diletak kurang dari 10 minit telah ditarik dan ditunda ke Depoh Unit Tunda Kenderaan DBKL yg terletak di Jalan Jinjang. In case anda tak familiar dengan kawasan KL, Jinjang terletak berhampiran dengan Jalan Kepong.

Padan Muka Aku !!! Hahaha... mulalah cari salah orang itu dan salah orang ini, pada hal diri sendiri yg silap. Kui Kui Kui...... Ternyata kealpaan diri sendiri telah mengakibatkan kerugian hampir RM 200 akibat saman yg perlu dilunaskan serta merta kepada DBKL termasuk kos upah tunda. "Hey Hey aku tak suruh pun kau tunda kereta tu apa kes pulak aku yg kena bayar upah kau tunda??" bentak hati kecilku. Berfikir seketika. Dek kerana mengenangkan sayang punya pasal kat kereta dan nak keluarkan kereta itu dari depoh secepat yg mungkin maka ku turutkan saja kos hangus tersebut. Huhuhuhu.

     

Apa yg perlu dilakukan jika kenderaan anda berkemungkinan besar ditunda oleh pihak DBKL ???


1. Hubungi nombor Unit Tunda Kenderaan DBKL di talian 03-62573671 untuk anda pastikan bahawa kereta anda benar-benar ditunda oleh pihak DBKL dan bukannya dicuri oleh penjenayah.

2. Bawa bersama geran kereta anda (salinan asal) dan wang tunai berjumlah RM 200 - RM 300 untuk membayar saman ataupun notis kompaun, upah tunda dan upah simpan. Upah simpan ialah RM 5 untuk 1 hari kereta anda disimpan di Depoh. Upah tunda ialah RM 50 dan notis kompaun bergantung pada kesalahan trafik yg telah anda lakukan.

3. Jika anda tidak dapat membawa geran ketika itu maka anda perlu membuat laporan di Balai Polis Jinjang yg berhampiran dengan Depoh Unit Tunda Kenderaan DBKL. Kedua-dua bangunan ini hanya berjarak lebih kurang 200 meter sahaja.

4. Datang dan bawa dokumen yg dikehendaki ke Depoh di Jalan Jinjang off Jalan Kepong, KL sebelum jam 10 malam pada hari yg sama.

(maklumat mungkin berubah-ubah dari masa ke semasa bergantung kepada pihak DBKL) 

Sesungguhnya setiap satu yg kita pelajari di dalam kehidupan adalah satu pengajaran yg sangat bermakna. Yes of course Sha serik dengan kejadian ini dan akan lebih berhati-hati selepas ini.  

6 comments:

Unknown said...

hadoi.. takpelah kak.. tu semua dugaan tu. kena bersabar tu

Rosidah Binti Muhamad said...

Ha..nilah pekara yg menyeramkan sayer klu turun kl. Tambah2 tempat keje suami..solaris dutamas.

ProfHariz said...

Macam menyusahkan diri je step dia kan akak ?

akubiomed said...

Simpati dengan Sha kerana kereta ditunda. Tak pasal-pasal terbang RM200.

Unknown said...

xpe la..xde rezeki..so pasni kena make sure hati2 kalau nak park.kalau x..x pasal2 kena tunda lg

Curtain Cleaning Clovis said...

Great postt

Post a Comment

Terima kasih daun keladi
Esok pagi singgah blog I lagi !!

Boleh? :))

Apa-ape pun terima kasih sebab sudi komen,ye !!