Thursday, August 2, 2012

Wang Kertas Baru Malaysia RM2

Siapa yg dah ada koleksi wang kertas baru? Sha dah hado sebab pagi tadi Sha adalah di antara beratus orang yg beratur di Maybank untuk menukar wang kertas baru. Untuk apa? Mestilah untuk hari raya yg bakal tiba. Cewah cewahh. Wang kertas RM2 pun Sha dah ada tau! Ok Sha tipu.:))

So overall Sha suka lah dengan pemilihan objek yg diletakkan di dalam setiap wang kertas baru tersebut. Bangga bila lihat objek seperti layang-layang, penyu, bunga rafflesia, puncak Gunung Kinabalu dan sebagainya yg begitu sinonim dengan negeri yg terdapat di Malaysia dijadikan sebagai objek bagi setiap keping wang kertas tersebut. *ProudToBeMalaysian* 

Sha harap jika Bank Negara Malaysia nak wujudkan kembali wang kertas RM 2, ambillah objek di bawah ini sebagai objek di dalam wang kertas RM 2 yg baru.

Sha cadangkan pilih Strawberi Tomato sebagai objek untuk wang kertas baru RM 2 . hehehe mesti comel, kan? haha




Wang kertas baru RM100


bahagian belakang wang kertas RM100 yg baru


Wang kertas baru RM 20. Wang kertas yg paling best dan Sha terus teringat pada Gulai Lemak Cili Api. Bhahaha...


bahagian belakang wang kertas baru RM 20. na-na-na-na Ganu kiter!


RM 10


RM 5


RM 5 


RM 1


RM 1 

Wang kertas siri baru ini, dilengkapi dengan teknologi wang kertas terkini bagi meningkatkan ciri-ciri keselamatan.Teknologi baru itu  termasuk imej tanda bayang, tingkap pandang telus, potret tera air dengan piksel dan angka, benang keselamatan dengan warna berubah-ubah, benang kanta mikro, tanda pandang telus dan petak kilat berwarna.
Satu kelebihan wang siri baru ini ialah mereka yang cacat penglihatan juga boleh menggunakan ciri-ciri spesifik seperti pengenalan sentuhan untuk mengenal pasti dan membezakan denominasi berlainan.
(credit info : http://shaharil.com)

5 comments:

Rosidah Binti Muhamad said...

hahaha...kelakau ar sha nie..itu buah tomato org nampak..tak mcm strawbery pun..
cantik2 duit baru tu..tak sabar nak merasa pegang.

|| NaFiRaa || said...

sekeping pon belom dapat lagi neh~ ngah carik2 jugak neh.. kekekeke

Errah said...

uwa...cantik2..xder 1 pon lg sbb kita mmg xde duit..hehe

akubiomed said...

Semalam saya dapat duit kertas RM10 tapi tak lama dalam simpanan kerana digunakan semula. :-)

KiD said...

waaahhh... tengok duit RM20 pun dah teringat gulai.. haiyaaaa... hahaha

Post a Comment

Terima kasih daun keladi
Esok pagi singgah blog I lagi !!

Boleh? :))

Apa-ape pun terima kasih sebab sudi komen,ye !!